114. Fc8 Kxc8, Ke4...
114.1 ... Kd8, Kf5 Ke8, Kg6 Kf8, Kh7 a sötét király visszafelé kényszerül
és nem tudja védeni a gyalogokat +-
114.2 ... Kb8, Kf5 Ka7, Kg6 Kb6, Kf7 Kxc6, Kxe7 majd előbb visszük be
a gyalogot
Megjegyzés: Ha a 114.2 szerepel, jár a pont.
115. Vh1...
115.1 ... hxg5, Vg2 hxg2, Hxg2#
115.2 ... Kxg5, Hg2 hxg2, h4#
Megjegyzés: Mindkettő változatnak szerepelnie kell a pontért.
116. Hd5+ e3, Vf4 ...
116.1 ... Vxf4, Hxf4 Fg2, Hxe2# (4 lépés)
116.2 ... Vxd5, Vxe3+ Kg2, Vf2# (4 lépés)
116.3 ... Vg3+, Vxg3 hxg3, Hf4 ... (4 lépés)
116.3.1 ... g2, Hxh3# (5 lépés)
116.3.2 ... Fg2, Hxe2# (5 lépés)
116.4 ... Fg2, Hc3 ...
116.4.1 ... Va5, Vxe3# (4 lépés)
116.4.2 ... Vxf4, Hxe2# (4 lépés)
116.4.3 ... Ff1, Vxg5+ Fg2, Hxe2# (5 lépés)
116.5 ... Vf5, Vxf5 Fg2, Hc3 Ff1, Vg5+ Fg2, Hxe2# vagy Vxe3# (6 lépés)
Megjegyzés: A megoldásban szerepeljenek a 116.1, 116.3, 116.4
(elég Hc3-ig kis magyarázattal) a pontért.
117. Fe5 Vc5, Fb2 Hc7, Fa1 a4, Fb2 a3, Fa1 a2, Fb2 a1, Fxa1 ...
117.1 ... Vc3, Fxc3 Hd5+, Ke7+ Hxc3, f8V#
117.2 ... Hd5+, Ke6+ Hc3, Fxc3+ Vxc3, f8V#
Hihetetlen, de sötét figurái olyan szerencsétlenül állnak,
hogy ha bármi mást lép a fentieken kívül, akkor már előbb mattot kap.
Ugyanis sötét nem hagyhatja, hogy a világos király elmozdulhasson,
ezért fogja azokat a mezőket, ahová a világos király léphetne.
Azonban Hc7 után eléri az optimális - és egyetlen - védekező állást,
majd elfogynak az a-gyalog tempói, így lépéskényszerbe kerülve muszáj
feladnia figurái optimális pozícióit és mattot kap. Nagyon fontos,
hogy a futóval először b2-re lépünk, mert így jön ki jól a tempó
az a-gyaloggal.
Megjegyzés: A megoldásban elég, ha az egyik változat szerepel.
118. h4 vagy h3 gxh3 (ep.), Kh1 h2, g4 fxg4, Kxh2 g3+, Kg1 g2, f5 exf5,
Kxg2 f4, Kf1 f3, a4 f2, e6 dxe6, Kxf2 ...
118.1 ... Fd7, a5 Fc6, Ke3 e5, Kd3 Fd7, Ke4 Fc6+, Kxe5 Fb5,
Kf6 Fc6, Ke7 Fd7, Kd8 Fh3, Kc7 Fc8, a6 bxa6, d7 Fxd7, b7#
118.2 ... e5, Kf3 Ff5, a5 Fd7, Ke4... (hasonlóan a 118.1-hez)
Megjegyzés: A megoldásban Kxf2-ig szerepeljen, ha más jó megoldással
elérte ugyanazt az állást Kxf2-ig, az is jó.
Utána egy helyes levezetés (nem muszáj konkrétan ez,
de sötét azért észszerűen próbáljon védekezni) szerepeljen
vagy egy kellően megfelelő magyarázat pl.
"Sötét a futóval nem tudja egyszerre tartani a d7 és e4 mezőket,
ezért az e4 mezőt muszáj feladnia, ezután a király betör c7-ig
(közben figyelünk arra, hogy ne adjunk pattot),
majd az a6, d7, b7-es motívummal megnyerjük a partit."
119. Vc6+ Bd5, Vb4+ Bd4, Vc2+ Bd3, Ve1+ Be3, Vg2+ Bf3, Vh4+ f4, Vg6+ Bf5,
Ve7+ Be5, Vc6+ Bd5, Vb4+ Bd4, Vc2+ Bd3, Ve1+ Be3,
Vg2+ f3, Vh4+ Bf4, Vg6+ Bf5, Ve7+ Be5, Vc6+ Bd5, Vb4+ Bd4,
Vc2+ Bd3, Ve1#
120. világos gyalogok h3, e5, g6; világos király h1
sötét király g7
(vagy ennek az állásnak a "tükörképe" a másik oldalon)
Döntetlen mert - és ebben az, hogy h3-ra raktuk a világos gyalogot
kulcsszerepet játszik, mert eltorlaszolja a király útját -
Kg2 Kxg6, Kg3 után sötét Kg5!!-öt lép, ami után világosnak egyszerűen
nincsen jó lépése - ha a gyalog h2-n lenne, akkor h3 vagy
Kh3 nyerne, de így az állás nem nyerhető:
1) ha megtolja a h-gyalogot, h4, akkor Kf5 majd az e-gyalog leütése
után a sötét király épp időben megállítja a h-gyalogot.
2) ha e6 következik, akkor ...Kf6, Kg4 Kxe6, Kg5 Kf7 után a h-gyalog
nem vihető be, mert a világos király "lassú" volt a sötét király kiszorításával.
3) Kf3-ra pedig Kf5-öt következik, majd leütjük az e-gyalogot és
az előbbiekhez hasonlóan döntetlen.
0 hozzászólás