Teknőc 2025/3. mo.

81. Ff8#
82. Bh8#
83. Vxg7#
84. Hf2#
85. Bhg7#
86. Hd3#
87. c6#
88. Vf8#
89. 0-0-0#
90. Bd8#
91. Va3#

+ feladat: Hiányzik 1 fehér vezér,
1 fehér futó, 1 fekete gyalog ----------------- 92. Fe5+ Kh1, Fe4# 93. Bxh7+ Kxh7, Bh4# 94. Fd5+ Kh8, Bxf8# 95. Va6+ bxa6, Fc6# 96. Kh6 d1V (vagy bármi más), g7# 97. Bb8+ Kxb8, Vb7# 98. Bg6 majd g3# 99. Hf6+ majd Vxd8# 100. c8F Kc6, Fb7# vagy c8F Kc4, Fe6# 101. Bac1 majd bármelyik bástyát üti
sötét, az alapsoron mattot kap 102. He7 majd g6-on vagy h5-ön
mattot adunk ----------------- 103. Fc3+ majd Fxg7 104. Fxd5+ Kxd5, Bxf3 105. d8V+ majd Vxa5 106. e6+ majd Vxa5 107. Hxf6+ gxf6, Fe6+ majd Fxd5 108. Va5+ majd Vxc3 109. Hd5 Vxd2, Hxe7+ Kh8, Bxd2 110. Bxg7+ Kh8, Bxb7+ Kg8, Bg7+ Kh8,
Bg6/c7+ majd Bxc6 111. Fxf7+ Kxf7, He6 következőben
ütjük a vezért, ha nem üti le a huszárt, ha leüti akkor pedig: ... Kxe6,
Vd5+ Kf6, Vf5# 112. Vb7 112.1 ... Bxb7, Bxa8+ ... aztán matt 112.2 ... Bxa7, Vxb8+ ... aztán matt 112.3 ... Vd8, Vxf7+ Kh8, Vxg7# 112.4 ... Vb2, Vxb2 +- 112.5 ... Be8, Bxa8 +- Legalább 2 változat szerepeljen,
akkor már jár a pont. 113. Hc6+ Ka6, Hb4+ Ka5, Fb6+ Kxb6,
Hd5+ Kc6, Hxf4 Bg8, Hxg6 (Bxg6, h7 és bemegy a gyalog) +- Megjegyzés: Hxg6-ot még meg
kell találni a pontért.
114. Fc8 Kxc8, Ke4...
	114.1 ... Kd8, Kf5 Ke8, Kg6 Kf8, Kh7 a sötét király visszafelé kényszerül 
és nem tudja védeni a gyalogokat +- 114.2 ... Kb8, Kf5 Ka7, Kg6 Kb6, Kf7 Kxc6, Kxe7 majd előbb visszük be
a gyalogot Megjegyzés: Ha a 114.2 szerepel, jár a pont. 115. Vh1... 115.1 ... hxg5, Vg2 hxg2, Hxg2# 115.2 ... Kxg5, Hg2 hxg2, h4# Megjegyzés: Mindkettő változatnak szerepelnie kell a pontért. 116. Hd5+ e3, Vf4 ... 116.1 ... Vxf4, Hxf4 Fg2, Hxe2# (4 lépés) 116.2 ... Vxd5, Vxe3+ Kg2, Vf2# (4 lépés) 116.3 ... Vg3+, Vxg3 hxg3, Hf4 ... (4 lépés) 116.3.1 ... g2, Hxh3# (5 lépés) 116.3.2 ... Fg2, Hxe2# (5 lépés) 116.4 ... Fg2, Hc3 ... 116.4.1 ... Va5, Vxe3# (4 lépés) 116.4.2 ... Vxf4, Hxe2# (4 lépés) 116.4.3 ... Ff1, Vxg5+ Fg2, Hxe2# (5 lépés) 116.5 ... Vf5, Vxf5 Fg2, Hc3 Ff1, Vg5+ Fg2, Hxe2# vagy Vxe3# (6 lépés) Megjegyzés: A megoldásban szerepeljenek a 116.1, 116.3, 116.4
(elég Hc3-ig kis magyarázattal) a pontért. 117. Fe5 Vc5, Fb2 Hc7, Fa1 a4, Fb2 a3, Fa1 a2, Fb2 a1, Fxa1 ... 117.1 ... Vc3, Fxc3 Hd5+, Ke7+ Hxc3, f8V# 117.2 ... Hd5+, Ke6+ Hc3, Fxc3+ Vxc3, f8V# Hihetetlen, de sötét figurái olyan szerencsétlenül állnak, hogy ha bármi mást lép a fentieken kívül, akkor már előbb mattot kap. Ugyanis sötét nem hagyhatja, hogy a világos király elmozdulhasson, ezért fogja azokat a mezőket, ahová a világos király léphetne. Azonban Hc7 után eléri az optimális - és egyetlen - védekező állást, majd elfogynak az a-gyalog tempói, így lépéskényszerbe kerülve muszáj feladnia figurái optimális pozícióit és mattot kap. Nagyon fontos, hogy a futóval először b2-re lépünk, mert így jön ki jól a tempó
az a-gyaloggal. Megjegyzés: A megoldásban elég, ha az egyik változat szerepel. 118. h4 vagy h3 gxh3 (ep.), Kh1 h2, g4 fxg4, Kxh2 g3+, Kg1 g2, f5 exf5,
Kxg2 f4, Kf1 f3, a4 f2, e6 dxe6, Kxf2 ... 118.1 ... Fd7, a5 Fc6, Ke3 e5, Kd3 Fd7, Ke4 Fc6+, Kxe5 Fb5,
Kf6 Fc6, Ke7 Fd7, Kd8 Fh3, Kc7 Fc8, a6 bxa6, d7 Fxd7, b7# 118.2 ... e5, Kf3 Ff5, a5 Fd7, Ke4... (hasonlóan a 118.1-hez) Megjegyzés: A megoldásban Kxf2-ig szerepeljen, ha más jó megoldással
elérte ugyanazt az állást Kxf2-ig, az is jó. Utána egy helyes levezetés (nem muszáj konkrétan ez,
de sötét azért észszerűen próbáljon védekezni) szerepeljen vagy egy kellően megfelelő magyarázat pl.
"Sötét a futóval nem tudja egyszerre tartani a d7 és e4 mezőket, ezért az e4 mezőt muszáj feladnia, ezután a király betör c7-ig
(közben figyelünk arra, hogy ne adjunk pattot), majd az a6, d7, b7-es motívummal megnyerjük a partit." 119. Vc6+ Bd5, Vb4+ Bd4, Vc2+ Bd3, Ve1+ Be3, Vg2+ Bf3, Vh4+ f4, Vg6+ Bf5,
Ve7+ Be5, Vc6+ Bd5, Vb4+ Bd4, Vc2+ Bd3, Ve1+ Be3, Vg2+ f3, Vh4+ Bf4, Vg6+ Bf5, Ve7+ Be5, Vc6+ Bd5, Vb4+ Bd4,
Vc2+ Bd3, Ve1# 120. világos gyalogok h3, e5, g6; világos király h1 sötét király g7 (vagy ennek az állásnak a "tükörképe" a másik oldalon) Döntetlen mert - és ebben az, hogy h3-ra raktuk a világos gyalogot
kulcsszerepet játszik, mert eltorlaszolja a király útját - Kg2 Kxg6, Kg3 után sötét Kg5!!-öt lép, ami után világosnak egyszerűen
nincsen jó lépése - ha a gyalog h2-n lenne, akkor h3 vagy Kh3 nyerne, de így az állás nem nyerhető: 1) ha megtolja a h-gyalogot, h4, akkor Kf5 majd az e-gyalog leütése
után a sötét király épp időben megállítja a h-gyalogot. 2) ha e6 következik, akkor ...Kf6, Kg4 Kxe6, Kg5 Kf7 után a h-gyalog
nem vihető be, mert a világos király "lassú" volt a sötét király kiszorításával. 3) Kf3-ra pedig Kf5-öt következik, majd leütjük az e-gyalogot és
az előbbiekhez hasonlóan döntetlen.

0 hozzászólás