Ki vagyok én?
Sakkedző, pedagógus, a Sakktáblás Játékok módszertan kidolgozójaMég 14 éves sem voltam, mikor első tanítványomat megtanítottam sakkozni. Egy kórházban történt. Úgy alakult, hogy egy bő hetet feküdtem bent a gyerekosztályon, nálam fiatalabb kis betegekkel egy kórteremben. S mivel elég unalmasan teltek ott a napok, hát megkértem szüleimet, hogy hozzanak be sakkot és sakk könyvet, mert gyakorolni szeretnék. Aktív versenyző voltam akkor, korosztályom egyik éljátékosa. A feladványok fejtésével felkeltettem 8 éves szobatársam, Gábor figyelmét. S így meg is kezdődött sakkedzői pályafutásom 🙂
Történetem
Ádám Olga vagyok, sakk-oktató, pedagógus, a Sakktáblás Játékok módszertannak a kidolgozója és a Sakkmatyi Sakkiskola alapítója.
Kisgyerek korom óta tanítónőnek készültem. Időközben – 10 évesen – elkezdtem sakkozni. Versenyeztem, komoly eredményeket is elértem. (Minősített, mesterjelölt szintű sakkozó vagyok, nők között aktív koromban az országos élvonalban is voltam.)
A gyerekek, a tanítás és a sakk szeretete egyszercsak hozta a lehetőséget, hogy sakkot kezdjek oktatni több gyermek számára is. Ekkor még a középiskola padját koptattam, a pedagógiához legfeljebb csak érzékem volt, tudásom és tapasztalatom nem. Lelkesedésem azonban annál több! 16 évesen az ölembe hullott a lehetőség, hogy egy igazi iskolai csoportot taníthassak. Így évről évre egyre jobban sikerült kezelnem a csöppet sem nyugton ülő apróságokat, és tanítványaim elkezdtek sakkban is szép eredményeket elérni. Időközben – eredeti terveimnek megfelelően – elvégeztem a tanítóképző főiskolát, és hogy megfelelő képesítésem legyen, egy kétéves sakkedzői képzésen is megfeleltem.
Immár több, mint 10 év és nem kevés tanítvány után rájöttem, hogy legjobban a legfiatalabb (3-8 év közötti) korosztállyal tudok együttműködni, és megfelelő módszerekkel csodás eredményeket tudunk együtt elérni.
Csodás eredmények alapján nem (csak) verseny-sikereket értek:
Úgy gondolom, hogy a sakk egy nagyon izgalmas, összetett játék. Nem azért összetett, mert bonyolult a szabályrendszere, hanem azért, mert a megfelelő helytálláshoz nagyon sok különböző képességet mozgat meg.
A sakkról
Ha megkérdezünk bárkit, hogy miben jó egy sakkjátékos, mindenki elsőként a logikát, másodikként talán a memóriát említi meg. De ez csak a kezdet: kreativitás, problémamegoldó képesség, türelem, figyelem – koncentráció, tervalkotás – előre gondolkodás, szabálytudat, egymásra-figyelés, győzelem – vereség megfelelő kezelése, és sort még folytathatnám. Ez mind-mind olyan képesség/tulajdonság, amelyek az Életben a sikeres helytálláshoz nélkülözhetetlen. Mind-mind ott rejlenek a sakktáblán.
A Sakkmatyi születése
Az általam kidolgozott Sakktáblás Játékok módszertan segítségével a 3-8 éves korosztály számára tanítom meg – most már kollégáimmal együtt – nem csak a szabályokat, hanem elméletet is, stratégiát is. De ami szerintem még fontosabb, a gondolkodást, ami sikerre vihet a sakktáblán – és véleményem szerint az ÉLETben is.
Erre épülnek a Sakkmatyi foglalkozások, ahol minden egyes játékban, minden egyes órán kihasználjuk a sakktábla által rejtett képességfejlesztési lehetőségeket.
Legyen szerencsénk találkozni a Sakkmatyi helyszínek valamelyikén.
Szeretettel
Ádám Olga