SAKKMATYI

KÉPESSÉGFEJLESZTŐ ÉS TEHETSÉGKUTATÓ SAKKISKOLA

Kezdőoldal Bemutatkozás Szakkör

Bemutatkozom

Hogy ki vagyok én...?

Még 14 éves sem voltam, mikor első tanítványomat megtanítottam sakkozni. Egy kórházban történt. Úgy alakult, hogy egy bő hetet feküdtem bent a gyerekosztályon, nálam fiatalabb kis betegekkel egy kórteremben. S mivel elég unalmasan teltek ott a napok, hát megkértem szüleimet, hogy hozzanak be sakkot és sakk könyvet, mert gyakorolni szeretnék. Aktív versenyző voltam akkor, korosztályom egyik éljátékosa. A feladványok fejtésével felkeltettem 8 éves szobatársam, Gábor figyelmét. S így meg is kezdődött sakkedzői pályafutásom 🙂

Ádám Olga vagyok, a sakk-oktató, pedagógus, a Sakktáblás Játékok módszertannak kidolgozója és a Sakkmatyi Sakkiskola alapítója.

Kisgyerek korom óta tanítónőnek készültem. Időközben – 10 évesen – elkezdtem sakkozni. Versenyeztem, komoly eredményeket is elértem. (Minősített, mesterjelölt szintű sakkozó vagyok, nők között aktív koromban az országos élvonalban is voltam.)
A gyerekek, a tanítás és a sakk szeretete egyszercsak hozta a lehetőséget, hogy sakkot kezdjek oktatni több gyermek számára is. Ekkor még a középiskola padját koptattam, a pedagógiához legfeljebb csak érzékem volt, tudásom és tapasztalatom nem. Lelkesedésem azonban annál több! 16 évesen az ölembe hullott a lehetőség, hogy egy igazi iskolai csoportot taníthassak. Így évről évre egyre jobban sikerült kezelnem a csöppet sem nyugton ülő apróságokat, és tanítványaim elkezdtek sakkban is szép eredményeket elérni.
Időközben – eredeti terveimnek megfelelően – elvégeztem a tanítóképző főiskolát, és hogy megfelelő képesítésem legyen, egy kétéves sakkedzői képzésen is megfeleltem.

Immár több, mint 10 év és nem kevés tanítvány után rájöttem, hogy legjobban a legfiatalabb (3-8 év közötti) korosztállyal tudok együttműködni, és megfelelő módszerekkel csodás eredményeket tudunk együtt elérni.

Csodás eredmények alapján nem (csak) verseny-sikereket értek:
Úgy gondolom, hogy a sakk egy nagyon izgalmas, összetett játék. Nem azért összetett, mert bonyolult a szabályrendszere, hanem azért, mert a megfelelő helytálláshoz nagyon sok különböző képességet mozgat meg.

Ha megkérdezünk bárkit, hogy miben jó egy sakkjátékos, mindenki elsőként a logikát, másodikként talán a memóriát említi meg. De ez csak a kezdet: kreativítás, problémamegoldó képesség, türelem, figyelem – koncentráció, tervalkotás – előre gondolkodás, szabálytudat, egymásra-figyelés, győzelem – vereség megfelelő kezelése, és sort még folytathatnám. Ez mind-mind olyan képesség/tulajdonság, amelyek az Életben a sikeres helytálláshoz nélkülözhetetlek. Mind-mind ott rejlenek a sakktáblán.

Az általam kidolgozott Sakktáblás Játékok módszertan segítségével a 3-8 éves korosztály számára tanítom meg – most már kollégáimmal együtt nem csak a szabályokat, hanem elméletet is, stratégiát is. De ami szerintem még fontosabb, a gondolkodást, ami sikerre vihet a sakktáblán – és véleményem szerint az ÉLETben is. Minden egyes játékban, minden egyes órán kihasználjuk a sakktábla által rejtett képességfejlesztési lehetőségeket.

Legyen szerencsénk találkozni a Sakkmatyi helyszínek valamelyikén.

Szeretettel
Ádám Olga

Tanítási élményeimről itt olvashatsz